Ma mère à Paris! - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Nouchka Oenema - WaarBenJij.nu Ma mère à Paris! - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Nouchka Oenema - WaarBenJij.nu

Ma mère à Paris!

Door: nouchka oenema

Blijf op de hoogte en volg Nouchka

10 Februari 2013 | Frankrijk, Parijs

Afgelopen dinsdag heb ik een Welkom-Erasmus-Dag gehad. Helaas was deze dag niet heel bijzonder. Beetje informatie gekregen over wat er in Cergy te beleven was.. uh dat is minstens een half uur reizen, dus daar kom ik niet elke dag.. 's Middags zouden we om 16.00 uur een online meeting hebben met alle buitenlands studerende studenten van de Marnix. Helaas kon ik geen verbinding krijgen met het programma. Dus was een dag met verplichtingen, die uiteindelijk niet zo veel voorstelden.

Woendag had ik weer college. Die dag zou mijn collegekaart ook gearriveerd moeten zijn.. Maar jammer genoeg was de Madame niet aanwezig. Toen maar opzoek naar het Arts lokaal, waar zelfs de Franse studenten het bestaan niet van af wisten. Na het te hebben gevraagd bij de administratie, kregen we te horen dat we binnendoor naar een ander gebouw konden lopen, waar ons lokaal HA3 zou zijn. Rechts, links, rechts was de aanwijzing. Die hebben we keurig opgevolgd en inderdaad kwamen we aan bij het juiste lokaal. Ik had mij eerlijk gezegd iets heel anders voorgesteld bij het vak Arts Visuels. Met het idee dat we leuk met onze handen gingen werken ging ik dan ook het college binnen, uiteindelijk hebben we 3 uur lang alleen maar theorie aangehoord. Wat uiteindelijk ook wel een beetje interessant was, want nu weet ik dat onze letters uit verschillende figuren zijn voortgekomen.

Donderdag had ik eigenlijk een hele lange dag college. Maaar.. de Erasmus- commissie had besloten om een leuk dagje voor ons te organiseren en naar Versailles te gaan.
Die kans heb ik niet voorbij laten gaan. Versailles stond namelijk ook op mijn to- do list van Parijs, dus een perfecte kans om er heen te gaan en dat met allemaal buitenlandse studenten, hoe leuk!
Het was weer vroeg op, vertraging op RER A en wachten op de juiste trein bij RER C door panne, maar toch nog ruim op tijd aangekomen bij Les grandes grilles du château Versailles, waar we met de hele groep moesten verzamelen.
Er werden twee groepen gemaakt en als eerste ben ik het kasteel in geweest. We kregen een rondleiding en konden dus op plekken komen waar normale mensen niet kunnen kijken. Ondanks dat ik helemaal niet zo heel veel heb gezien, was het toch fantastisch om daar op zo’n manier een kijkje te hebben mogen nemen :). En met het oog op de komende lente ga ik zeker nog eens terug om op een mooie lente dag die geweldige tuinen te bekijken en bewandelen.

Vrijdag had ik dan mijn eerste Franse les.
’s Ochtends nog even ‘snel’ langs school om mijn studentenkaart op te halen. En jawel, ik ben nu een echte Franse student! Daarna direct door richting Cergy, waar we natuurlijk veel te vroeg aankwamen. We moesten nog even zoeken naar het juiste lokaal, dus die extra tijd kwam eigenlijk best goed uit. Om 2 uur begon het dan. De eerste opdracht die we kregen was onze naam op schrijven met onze nationaliteit erbij. Onze gedachten was gelijk, zo groot mogelijk zodat iedereen het kan lezen en dan voor je neerzetten, want daar werd om gevraagd. De rest van de groep schreef het redelijk klein op. Even was er de twijfel of wij het misschien verkeerd hadden begrepen, maar nadat de onze Franse docent, wie een ontzettend leuke vrouw is!, ‘Excellent’ zei, ging er bij de anderen ook een lampje branden en hebben zij hun briefje maar veranderd. Ik denk niet dat het heel moeilijk wordt om een van de beste van de klas te worden, aangezien de rest nauwelijks (eigenlijk helemaal niet) begrijpt wat er gezegd wordt. Daar zit je dan 6 uur lang mee opgescheept elke vrijdag..

Gelukkig had ik wat om naar uit te kijken. Om kwart voor 9 ’s avonds had ik afgesproken in La Défense voor de Apple store. Nadat ik mij herinnerde dat de winkels al om 8 uur sloten snel even mijn moeder geïnformeerd. De Franse docent stuurde ons iets eerder weg, waardoor ik al om half 9 bij de Starbucks aankwam om mijn moeder tussen al die drukte te ontdekken.

Zaterdag ochtend zijn we al vroeg vertrokken richting le Grand Arche. We waren er van overtuigd dat we naar boven konden en daar te genieten van het mooie uitzicht. Het gebouw zelf vind ik niet echt prachtig, eerder ‘een beetje’ lelijk.. En nadat we de trappen op waren geklommen en vanaf daar het uizicht hadden bekeken gingen we op zoek naar de kaartjes verkoop om helemaal naar boven te kunnen. Nou dat leek wel zo’n oud-vervallen-kermis-attractie-kaartjes-verkoop-hokje, we kregen niet echt de indruk dat daar korte tijd geleden nog iemand heeft gezeten om tickets te verkopen. Helaas, maar niks aan te doen. Ergens anders de metro gepakt richting Marais, wat een hele mooie wijk moet zijn. We wisten alleen niet zo goed welke kant we op moesten om alles te kunnen zien, want ik was het informatieboekje vergeten (hè mam!). Ondanks dat toch veel straatjes bekeken. Hierna zijn we doorgelopen naar dé begraafplaats van Parijs; Père Lachaise. Voor mij lagen er niet erg veel bekenden, maar het was een hele indrukwekkende begraafplaats met al die grote familievilla's. Daarna zijn we richting Place du têtre gegaan. Het was even zoeken, maar uiteindelijk het hele drukke, gezellige en leuke pleintje vol met kunstschilders gevonden. Heel lekker gegeten op een terrasje, buiten! Waarna we door iedereen werden aangesproken of we een portret wilde laten maken. Nadat we vlakbij de Notre Dame ons even hebben opgewarmd met een kopje thee zijn we richting mijn kamer vertrokken, omdat we zo kapot en koud waren. Thuis gedineerd met een broodje en cup à soup en lekker op tijd ons bed ingedoken :).

Vandaag zijn we begonnen in le Musée d’Orsay. Wat ik vooral erg mooi vond in dit museum was de hal, wat een oude stationshal is geweest. Daarnaast was er ook een hele mooie balzaal, waar ik stiekem een foto van heb gemaakt! Hierna zijn we door Jardin de Tulleries gelopen richting le Champs Elysées. Ook maar direct de Abercrombie laten zien aan mijn moeder en ons verbaasd over de niet in verhouding- prijzen. In de wijk achter de Champs Elysées gelopen om een leuk restaurantje op te zoeken. Vlakbij de Eiffeltoren heerlijk van de pizza en de lasagne genoten. Hierna zijn we rustig aan weer terug gegaan naar mijn kamer om de laatste spullen in te pakken en mijn moeder gedag te zeggen. Gelukkig heeft mijn moeder net op tijd de Thalys gehaald dankzij storingen op twee treinlijnen. Daarna ook nog eens moeten overstappen op Brussel, omdat de trein weer pech had. Ging dus allemaal weer goed met het openbaar vervoer.

Komende week nog eventjes naar college en vrijdagavond Sofie al weer zien!

Groetjes uit Parijs x

  • 10 Februari 2013 - 21:11

    Sofie:

    Leuk om te lezen hoe goed het eigenlijk gaat met jou! Tot vrijdag.

    Xx

  • 10 Februari 2013 - 21:11

    Karin:

    Je vergeet onze voettocht naar Cimetière Père-Lachaise! 't was gezellig, maar zeer vermoeiend ;) Gelukkig ben ik afgehaald van het station. xxx





  • 11 Februari 2013 - 13:16

    Cora:

    Hoi Nouchka, ik vind het zo leuk om je verslagen te lezen, knap ook, ik kan dat niet. Ben nu al benieuwd naar het volgende. Groetjes vanuit Nieuwerkerk aan den IJssel..doei x

  • 11 Februari 2013 - 16:47

    Linda Van Der Gaag:

    Hoi Nouchka,

    Ik ben stiekem toch wel een beetje jaloers op jouw lef! Wat moet het heerlijk zijn om Parijs te verkennen en te weten dat je er genoeg tijd voor hebt.
    Succes met je studie en geniet nog lekker daar!

    X Linda

  • 13 Februari 2013 - 10:12

    Opa En Oma.:

    Lieve Nouchka,

    Wauww zeg, wat geweldig zoals jij Parijs leert kennen : je bent een ondernemende tante, hoor. ------- Jammer, dat je géén verbinding kon krijgen met de Welkom Erasmus-dag.-------- Hoewel je bij het vak "Arts Visuels" een andere voostelling had, ben je er gelukkig tòch wel wat wijzer van geworden, niet? ----------- En dan jouw dagje Versailles : je bent een bofferd, dat je nu op een andere manier dit hebt kunnen zien en wel achter de schermen. Dit maak je als gewoon toerist nooit mee en bij O en O is dat toendertijd ook nooit gebeurd natuurlijk. ----------- En dan een kleindochter te hebben, die nu Franse studente is .....! Hopenlijk kunnen O en O jou nog verstaan, als je weer thuis komt? We zullen nu alvast wel héél hard nog moeten gaan studeren op de Franse taal. ----------- En dan kwam Mama het weekend ...... : jullie waren versleten allebei, maar wat zullen jullie genoten hebben samen, niet? --------- En nu weer een fijn weekend met Sofie, hè? Genieten er van samen, hoor. ----------- Is bij jou de sneeuw nu óók al vertrokken in Parijs? ---------- Lieverd, houd je taai en liefs van Opa en Oma.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Parijs

Parijs

Recente Reisverslagen:

26 Mei 2013

Je suis à la maison

17 Mei 2013

La dernière visite

08 Mei 2013

Mes vancances

14 April 2013

Jours très agréables

28 Maart 2013

Presque Pâques
Nouchka

Actief sinds 21 Dec. 2012
Verslag gelezen: 157
Totaal aantal bezoekers 7964

Voorgaande reizen:

03 Januari 2013 - 31 Mei 2013

Parijs

Landen bezocht: