Un autre week-end avec Sofie :) - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Nouchka Oenema - WaarBenJij.nu Un autre week-end avec Sofie :) - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Nouchka Oenema - WaarBenJij.nu

Un autre week-end avec Sofie :)

Door: nouchka oenema

Blijf op de hoogte en volg Nouchka

19 Februari 2013 | Frankrijk, Parijs

[i]Je vous presente le livre 'le voyage de plume'.. [/i]
Maar daarover straks meer!

Vorige week maandag stond ik om 08.45 klaar op Gare de Clamart. Hier zou ik samen met de twee Ierse meisjes worden opgehaald door le professeur d'EPS. Ze was iets vertraagd maar bracht ons uiteindelijk naar un école maternelle. Op deze school zitten kinderen van 3-6 jaar. In de ochtend hebben wij twee verschillende groepen geobserveerd. We moesten per klas twee leerlignen als individu observeren, de leerkracht observeren en de klas in het algemeen. Nadat de tweede klas was afgelopen konden we boven in een ruimte overleggen over onze notities. Hierna hebben we met z'n allen geluncht in mijn FAVORIETE(!) restaurant > de McDonld's. Maar het was wel echt heel gezellig!

Nadat mijn nachtrust ruw verstoord werd door het brandalarm moest ik de volgende morgen toch ineens naar college. Beetje balen, want daar ging mijn vrije dag. Het college ging over grafemen en fonemen. En al die theorie heb ik al een keer mogen horen, dus dat maakte het toch wel wat gemakkelijker.

Voor woensdag hadden we huiswerk gekregen, eindelijk. Eindelijk? ja eigenlijk wel, want wat moeten de Fransen hier veel doen zeg, nou dus niet.. Maar we moesten een foto meenemen op een leuke manier die iets zegt over wat je graag doet. Aangezien ik hier geen printer, karton, lijm en papier heb, heb ik ervoor gekozen een collage met PowerPoint te maken en mijn laptop mee te nemen naar school. Maar 's middags ging het college niet door, dus waren we lekker vroeg uit.

Donderdag hadden we 's ochtends Engels. Wat leuk om een vak te volgen waarin je beter bent dan de Fransen en kan lachen om hun uitspraak. 's Middags hadden we alweer Arts, net als woensdagmiddag. Maar ik had al zo'n voorgevoel dat het niet door zou gaan.. En jahoor, na gezellig te hebben geluncht in de schoolkantine en daarna een halfuur te hebben gewacht bij het lokaal, waar we overigens wel heel veel lol hadden, konden we weer naar huis. Meneer was er niet..
Dat was voor mij een mooi moment op mijn sportpasje op te halen.
Aangezien de Fransen het opschrijven van voor en achternaam omdraaien, had ik dat heel netjes op de Franse manier opgeschreven op mijn bonnetje. Kan die man mijn kaart niet vinden, omdat hij denkt dat mijn voornaam mijn familienaam is... Hoe dan?
Uiteindelijk mijn kaart gevonden, snel naar mn kamer en omgekleed en voor het eerst in.. uhh.. 7 maanden weer gesport. Heerlijk om weer iets te doen!

Met mijn goede voornemen om zoveel mogelijk tijd in de fitness door te brengen, ben ik vrijdagmorgen rond 9 uur weggegaan. Helaas moest ik gelijk weer omdraaien omdat het op vrijdag pas om 12 uur opengaat. Dus maar rustig aan gelaptopt en 's middags naar Franse les. Ik kan wel zeggen dat ik een goede student ben, aangezien ik de enige was die het verplichte boek + werkboek had gekocht. En ook al spreken de Chinezen uit mijn groep Frans, ik versta er werkelijk niks van.. het lijkt nog steeds chinees! Daarbij begrijpen ze bijna niks zodat ik mij een nog betere student voel.

's Avonds was het eindelijk tijd om Sofie te ontmoeten op La Défense. Gelukkig, sorry Sofie, had ze een uur vertraging, zodat ze niet erg lang op mij heeft moeten wachten. We hebben hierna een heerlijke pizza gegeten bij Vapiano en zijn uiteindelijk richting huis gegaan.

Voor zaterdag stond het Louvre op het programma. Nog steeds verbaas ik mij er over hoe druk het is rondom de Mona Lisa, terwijl er zoveel mooiere en grotere! schilderijen aanwezig zijn. Na het Louvre zijn we vertrokken naar Place du Têtre. Het was zaterdag stralend blauw waardoor het een geschikte dag was om op een terrasje wat te drinken en het begin van de lente te vieren. Hier maakte dan ook veel mensen gebruik van, waardoor het supergezellig was op het plein. Vanaf 207 meter hoogte hebben we Parijs kunnen bewonderen op de Tour Montparnasse.

Een ander hoogtepunt in Parijs moet de markt in Clignancourt zijn.
Na een snel rondje te hebben gelopen, hadden we het eigenlijk al wel gezien. Voornamelijk veel mannetjes die je van alles proberen aan te smeren. We zijn dus maar richting de beroemde doden gegaan in Parijs. Het graf van James Douglas Morrison bezocht en 's middags met het mooie weer, alweer :), in Jardin du Luxembourg gelopen en een ijsje gegeten..

En daar komt dan alweer maandag. De dag waarop ik mijn eerste boek in het Frans heb gepresenteerd. We hadden Littérature en kregen te horen dat we naar de bibliotheek moesten gaan om een boek uit te kiezen. Al snel kwam ik een boek tegen dat mij bekend voorkwam; Le voyage du Plume, of ook wel de reis van de kleine ijsbeer genoemd.
In de les kregen we een kwartier de tijd om het een en ander op te schrijven en voor te bereiden. Voor de Fransen was het verplicht om te presenteren maar ik mocht kiezen. Omdat het mij een leerzame ervaring leek, heb ik mijn boek maar gewoon gepresenteerd, wat best leuk was om te doen!

's Avonds lekker en goedkoop! uit eten geweest met Sofie in een heel gezellig straatje vlakbij de Notre Dame en daarna nog een toetje gehaald bij mijn ex- buitenlandse werkvestiging.

En vandaag was dan de dag dat Sofie weer op de trein zou stappen richting die kleine stad Rotterdam. Maar over 51 dagen zie ik haar alweer. En volgende week kan ik gezellig pannenkoeken eten met mijn zusje, met lekkere Franse melk, hè Kay ;). En daarna kan ik mijn lieve vriendje alweer ophalen van de trein.
Le temps passe vite!

Salutations!

PS. Oma ik weet dat u mijn verslagen altijd op papier krijgt en leest, daarom; Heel erg bedankt voor uw leuke kaart! x

  • 21 Februari 2013 - 14:26

    Opa En Oma.:

    Ma chère Nouchka,

    De nouveau une description de voyage avec des photos : cést formidable, n´est-ce pas? En wel het 8ste
    al : had er naar uitgekeken en toen was het er ineens. Alleen de foto´s hebben bij Oma enorme problemen opgeleverd, want ik wilde ze allemaal uiteindelijk tòch bekijken. Het heeft mij best een goed uurtje gekost, maar het is gelukt. La persévérance wint, zullen we maar zeggen. Ik kreeg steeds een menuutje met een bericht van de Webpagina : Image cannot be loaded. Make sure the path is correct and image exist. Of er kwamen rode kruisjes overheen te staan. Mais avec beaucoup patience : voilà. ---------
    En dan naar une école maternelle toe : is dat goed verlopen en kreeg je daar nog een uitslag over het resultaat naderhand? ----------- Eigenlijk vreemd, dat jullie Arts zouden krijgen en dat dan een leraar zo maar niet komt opdagen, wel? ---------- Ben je nu ook al naar fitness geweest? Je hebt best drukke weken, hoor. --------- En zo te horen, heb je een leuk weekend met Sofie gehad en óók véél bezichtigd. jullie hebben zeker wel genoten van de pasta en van het ijs, vooral daar het laatste bij jouw ex patron vandaan kwam, wat daardoor dubbel lekker was natuurlijk. ----------- En nog eventjes, dan komt Kaylee er aan : gezellig, hè? ------- Et alors ...... Michael arrive à Paris. Beaucoup de chose pour regarder la semaine prochaine. ---------- Au revoir et houd je taai, hoor. Liefs van Opa en Oma.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Parijs

Parijs

Recente Reisverslagen:

26 Mei 2013

Je suis à la maison

17 Mei 2013

La dernière visite

08 Mei 2013

Mes vancances

14 April 2013

Jours très agréables

28 Maart 2013

Presque Pâques
Nouchka

Actief sinds 21 Dec. 2012
Verslag gelezen: 207
Totaal aantal bezoekers 7978

Voorgaande reizen:

03 Januari 2013 - 31 Mei 2013

Parijs

Landen bezocht: