le prémier jour à l'ecole - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Nouchka Oenema - WaarBenJij.nu le prémier jour à l'ecole - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Nouchka Oenema - WaarBenJij.nu

le prémier jour à l'ecole

Door: nouchka oenema

Blijf op de hoogte en volg Nouchka

14 Januari 2013 | Frankrijk, Parijs

Wauw, wat een drukke dag was dat vandaag..

De laatse paar vrije dagen nog volop van Parijs genoten met Caroline.
's Avonds le tour Eiffel gezien en met toeval lopend bij d'Arc Triomph uitgekomen. En natuurlijk zijn we nog een aantal keer op de Champs Elysées geweest. En jawel, we hebben zelfs in de rij gestaan om een winkel in te mogen, Abercrombie. Nou dat had ik nog nooit meegemaakt. Gelukkig lieten ze ons niet al te lang in de kou staan en ondanks die rij was het zeker de moeite waard om eens een kijkje te nemen in die winkel. Het rook daar zelfs zo lekker dat ik het luchtje nog rook toen we al weer bij ons treinstation Nanterre Université aangekomen waren.

En ja toen kwam de maandag steeds dichter bij, toch wel spannend hoor zo'n eerste dagje.
Afgelopen week waren Caroline en ik al een keer naar Gennevilliers afgereisd, zodat we van te voren wisten hoelang het zou duren om op L'Université de Cergy- Pontoise aan te komen.

Maar maandag dus.. dat is het vandaag!
Vanmorgen om half 9 afgesproken zodat we alle tijd hadden om op ons gemak in Gennevilliers te komen. En of we alle tijd hadden.. om kwart over 9 waren we namelijk al gearriveerd, terwijl de meeting pas om 10 uur plaats zou beginnen..
Nog even wachten dus.
Rond kwart voor tien toch maar de bordjes gevolgd met Accueil IUFM. En jahoor ergens in de gangen kwamen we ons contactpersoon tegen met medecollega's. Ze waren erg aardig en brachten ons naar de ruimte waar we zouden beginnen.
Nou daar zaten we dan.. met z'n tweeën, en inmiddels kwam 10 uur steeds dichter bij.

Rond kwart over tien waren we dan eindelijk half compleet. De rest van het gezelschap stond nog op het vliegveld en zouden later komen. Wat een ontvangst zeg, kan Nederland zeker nog wat van leren! Met thee, koffie, jus d'orange en lekkere koekjes zijn we de ochtend begonnen.
Na de koffieronde hebben we een ander lokaal opgezocht waar we allerlei papieren moesten tekenen en in ontvangst nemen.. Pff gek werd je ervan, de tafels waren eigenlijk veel te klein om al die papieren stapels neer te legen. Maar we hebben ons toch echt op z'n Frans ingeschreven, een echt Frans rooster bekeken (even wennen hoor, zo anders dan ons vertrouwede Marnix rooster.)

Na al het papierwerk werden we meegenomen naar de Lunch, die ook al weer erg goed verzorgd was. Broodjes hier, salades daar en natuurlijk stond er ook kaas en wijn bij, want ja dat is typisch Frans dus kan niet ontbreken. Tijdens het eten af en toe gepraat met alle docenten, die ons allen heel vriendelijk hebben ontvangen. En jahoor daarna weer terug naar onze volle tafels om alles af te ronden. Inmiddels was ook de andere helft gearriveerd en werd het hele verhaal nog een keer samengevat.

Om 4 uur konden we eindelijk naar huis. Ja eindelijk, het was heel leuk, maar zo vermoeiend om zo lang stil te zitten en alleen maar te luisteren.
Door de hoeveelheid koffers van de Ieren konden we niet door de normale poortjes en duurde het allemaal net iets langer dan normaal. Maar om iets over half 6 stond ik dan toch echt weer in mijn eigen kamertje.

Nu nog even 2 dagen vrij en dan donderdag onze eerste les Sociologie.
En natuurlijk hebben wij het voor elkaar gekregen om op een andere locatie les te krijgen dan waar we vandaag zijn geweest. Maar ach, we hebben nog twee dagen om uit te vinden hoe we er moeten komen.

Bonne nuit voor straks ;)

xx

• 14 Januari 2013 - 21:15

Karin:

Fijn te lezen dat jullie je eerste dag goed doorgekomen zijn. Viel het mee of tegen? Alles in het frans natuurlijk! Succes met zoeken naar de volgende locatie! Bonne nuit xxx

• 15 Januari 2013 - 15:53

Cora Van Vliet:

Hoi Nouchka, leuk te lezen dat je de eerste dag school doorgekomen bent. Ik hoor van Michael zo nu en dan wat, en ik blijf je verslagen volgen. Veel succes met de lessen en heel veel plezier met je aankomende logees.
    Groetjes uit N'kerk.

• 15 Januari 2013 - 19:14

Patricia:

Hoi, ja lekker is dat geurtje he !!!!! Sander en ik vonden dat ook lekker ruiken.
    Leuk om te horen dat het zo leuk was je eerste dag.
    Succes verder weer van de week. XX

• 19 Januari 2013 - 15:07

Opa En Oma.:

Lieve Nouchka,

Leuk, om al die dingen weer te bekijken in Parijs. Ben je ook nog op de Place du Têtre gweest? Opa en Oma vonden dat altijd erg gezellig, om daar bij al die kunstenaars rond te kijken. Wél druk, maar Parijs is
    ook een hele bruisende stad : anders dan Londen natuurlijk. Maar in beide steden valt erg véél te zien,
    hè? ------- En dan een drukke en vermoeiende eerste dag voor jullie, want je moet de hele dag naar de
    Franse taal luisteren en proberen het te verstaan. Bovendien praten Fransen enorm snel. Jullie werden wèl verwend, hoor, met al dat eten en drinken en nog een lunch óók. Toe maar. ------- Inmiddels hebben jullie ook je eerste les Sociologie gehad en viel dat een beetje mee? --------- Fijn, een kaart van jou te krijgen uit Parijs : merci beaucoup. -------- Ligt er véél sneeuw bij jullie en is het wel begaanbaar nog?
    Hier is vorige week aardig wat gevallen, de wegen zijn goed berijdbaar nu, maar de zijstraten niet. Op de stoepen ligt alles nog : bevroren en glad. ------------ Sterkte en succes met je lessen en wij zullen aan je denken. ------- Liefs van Opa en Oma.