Aller à l'école dans une autre ville - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Nouchka Oenema - WaarBenJij.nu Aller à l'école dans une autre ville - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Nouchka Oenema - WaarBenJij.nu

Aller à l'école dans une autre ville

Door: nouchka oenema

Blijf op de hoogte en volg Nouchka

19 Januari 2013 | Frankrijk, Parijs

Jaja daar zit ik dan alweer twee weken hier in die schitterende stad!

Maandag hebben we natuurlijk onze eerste meeting gehad in Gennevilliers. Hierna hadden we nog lekker twee daagjes vrij. Deze dagen hebben we rustig aan gedaan, even boodschappen gehaald en alvast voorbereid op ons eerste college door de route uit te zoeken.
We hebben namelijk geen school in Gennevilliers. We kregen te horen dat Caroline en ik, met twee Ierse meisjes, college moeten volgen in Antony. Dit ligt dan ook echt aan de andere kant van Parijs. Maar goed, we zijn er gekomen, doen er helaas wel iets langer over, wat zeker door de bus komt die hier maar drie keer in het uur vertrekt. Maar dan heb je temminste tijd genoeg om je Franse artikelen te lezen onderweg naar huis.

En toen brak de donderdag aan...
Spannend, ons eerste college. Hoe zou het gebouw er van binnen uitzien? Hoe ziet een college er hier uit? Hoe zijn de klassen ingedeeld? Kunnen we het wel volgen? Enz. Enz.

Om half twee hadden we college Sociologie. Ruim van te voren zijn we vertrokken. Want zeg nou zelf, de eerste indruk moet goed zijn, dus te laat komen kan echt niet. Gelukkig waren we ruim een half uur te vroeg :) Dus dat kon niet meer verkeerd gaan.
Bij lokaal 316 aangekomen moesten we wachten op le professeur, het is hier een gewoonte om het lokaal niet eerder binnen te gaan dan de docent. In tegenstelling tot Nederland, waar je gewoon binnenwandeld als de deur open is :).
Nou daar gingen we dan, college volgen. Ondanks dat die man erg snel praatte, hebben we toch wel het een en ander kunnen volgen, maar natuurlijk lang niet alles. Als je mijn aantekeningen zou vergelijken met die van de Franse studenten, zal ik wel het wat missen. Maar goed, het was pittig om 3 uur lang hetzelfde vak te krijgen, en dat ook nog eens in het niet- Nederlands. Ik kan wel zeggen dat ik kapot was die avond!

Vrijdag hadden we college psychologie, we kregen helaas pas op school door dat dit college niet door ging. Daar hebben we dan in totaal ruim 2 uur voor niks voor gereisd. Nouja, dan maar vroeg het weekend in. Dus een tussenstop gemaakt op La Défense en boodschapjes gedaan.
En in het land van de wijn kan je niet veel anders, dus maar gelijk mijn eerste flesje hier gekocht.

Vandaag hebben we voor het eerst gewassen hier. Aangezien ik mijn zaterdag tot schoonmaakdag-ochtend-uurtje heb gedoopt, kwam dit goed van pas op deze mooie beesneeuwde dag. Met onze preikarren, "Ja mam, die zijn hier heeel handig en iedereen loopt er mee", vertrokken we met onze was naar gebouw A waar je tenminste met muntjes kan betalen in plaats van een kaart.

Na het wassen en schoonmaken begaf mijn telefoon het. Natuurlijk altijd vervelend, maar zeker nu je niet alles zelf kan regelen met de reperatie. Gelukkig heb ik hele lieve oudertjes :) en hebben we een oplossing. Even afscheid van mn mooie, lieve telefoontje genomen en opweg naar La Fayette, het grote warenhuis van Parijs.
En het was groot! En druk! En duur... Ondanks de korting betaal je nog steeds een paar honderd, als het geen duizend is voor prada regenlaarzen of voor een mooie rolex. Maaaar gelukkig is kijken gratis :)

Vanavond gezellig uit eten geweest bij Vapiano. Jaa mensen, die hebben wij hier ook, bijna naast de deur! :) Nog een filmpje gekeken op mijn kamertje samen, even mijn blog goed afronden en daarna heerlijk slapen, want morgen staat het Louvre op het programma. We profiteren maar van ons studentenleven, want wij mogen (als het goed is) gratis naar binnen :).

Tot snel! & Sommige in het live :)

Bonne nuit tout le monde!

xx

• 19 Januari 2013 - 23:36

Karin:

Goed zo meiden, ga er op uit en ontdek Parijs. Succes met de speurtocht naar de Mona Lisa! Bonne nuit!

• 20 Januari 2013 - 09:52

Petra Kok:

Wat heerlijk om jullie belevenissen te leven. En vandaag dus het Louvre. Geniet!
    Tot over een kleine 2 weekjes.

• 20 Januari 2013 - 12:41

Remke:

Wat fijn, te lezen dat het goed met je gaat. Je geniet ervan daar! Veel succes en plezier! Een mooie levenservaring! We blijven je volgen! Dikke zoen. Remke en Philip

• 22 Januari 2013 - 09:28

Ria Bol:

Hallo Nouchka,

Ik heb via je moeder deze site doorgekregen, ik vind het leuk om je verblijf in Parijs een beetje te volgen.
    Geniet van je verblijf daar.

Groeten Ria Bol.