C'est ma ville - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Nouchka Oenema - WaarBenJij.nu C'est ma ville - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Nouchka Oenema - WaarBenJij.nu

C'est ma ville

Door: nouchka oenema

Blijf op de hoogte en volg Nouchka

25 Januari 2013 | Frankrijk, Parijs

Voordat ik weer begin met schrijven, wil ik jullie eerst zeggen dat ik het ontzettend leuk vind om te zien dat mijn verhalen zo vaak gelezen worden. En daarbij vind ik het heel leuk dat jullie ook hele lieve en leuke reacties geven :)

Dan nu weer een verhaaltje vanuit het mooie Paris ♥

Ik merk nu echt wel dat het een beetje mijn stad begint te worden.
Elke schooldag met het openbaar vervoer, en oh wat is dat anders dan in Nederland zeg.. En in het weekend alle tijd die je maar hebt om al deze mooie gebouwen,musea en straten te bekijken, Je t'aime!

Afgelopen zondag heb ik samen met Caroline het Louvre bezocht. Ik was er al eens geweest, maar toch zie je elke keer weer nieuwe dingen. Ik ben dan ook zeker van plan om nog eens terug te gaan! En wat moet je gezien hebben als je in het Louvre bent geweest.. juist! de Mona Lisa.. En wat is ze mooi en groot je kan er bijna niet omheen. Nou niet dus, het is bijna het aller kleinste schilderij dat ik ooit heb gezien, en dat is dan zo belangrijk..
In het louvre hebben we alle vleugels bezocht, maar volgens mij heb ik nog lang niet alles gezien, het is ook zo groot. Toen we weer terug gingen richting de metro sneeuwde het alweer, jawel sneeuw valt dus ook in Parijs, maar hier vind ik het helemaal niet erg want het OV rijdt gewoon! Thuis aangekomen toch maar een heerlijk warm kopje thee genomen.
Ik merk dat ik mijn kamertje gewoon thuis noem, het voelt ook wel als mijn thuis, tenminste voor deze vijf maanden. Ik heb foto's, kaartjes en allerlei andere dingtjes van thuis, waardoor het echt mijn plekje is geworden :)

Op maandag hadden we dan 'eindelijk' onze eerte lange dag. Ik was erg benieuwd hoe dit ons zou bevallen, 3 uur psychologie en 3 uur schrijven.
's Ochtend begon de drukte al, letterlijk! Het was namelijk duwen om in de trein te komen die je nodig had, en jawel precies bij mij gebeurde het dat mijn been nog uitstak terwijl de deuren dicht gingen.. en ook stonden we naast vieze mannetjes die naar alochol stonken, en dat in de ochtend... Maar uiteindelijk zijn we helemaal heelhuids aangekomen in Antony waar om 9 uur ons college begon, Psychologie.
We waren erg benieuwd naar dit vak, we dachten namelijk dat we er niet erg veel van af zouden weten.. Maar niets bleek minder waar te zijn, alles was heel duidelijk voor ons omdat wij alle informatie al hadden geleerd in het eerste jaar op de Marnix, Merci :)
Ook maakte deze docent nog eens gebruik van een powerpoint, waardoor het allemaal nog duidelijker werd. De 3 uur college gingen dan ook zo voorbij!

In Frankrijk is het de gewoonten om in die anderhalf uur pauze je eigen bakje voer mee te nemen. Er staan in de kantine een aantal magnetrons, zodat je je eten op kan warmen, Bon appetit! Maar natuurlijk hadden wij ons eigen brood mee, zoals Nederlanders dat altijd doen. Persoonlijk vind ik de pauze erg lang duren, maar het was natuurlijk onmogelijk om in mijn eentje al eerder het college te volgen, dus toch maar moeten wachten tot half 2.
Om half 2 zou ons college schrijven beginnen, in hetzelfde lokaal als die ochtend, we zitten bijna altijd in L316, dus lekker makkelijk.
Maar het werd half 2, 5 over half, 10 over half en uiteindelijk kwart voor 2... Toen hadden de 4 Franse studenten, jaa we zitten in een klas met 8 en soms maar 6 studenten.., er genoeg van en gingen vragen waar de docent bleef. Wat bleek.. mevrouw was op vakantie en ons college schrijven ging niet door, daar had je dan anderhalf uur op gewacht.
Tja dan maar lekker met de bus naar huis en genieten van je vrije tijd.

We dachten eerst van niet, maaar moesten ons toch wel inschrijven voor de Franse les die we hier gaan volgen. Dit stond op de planning voor dinsdag. Op tijd van huis vertrokken, eerst gelopen richting de IUFM terwijl we blijkbaar op de université moesten zijn, daarna nog eens omgelopen, maar uiteindelijk toch gevonden! Wat bleek.. Uitzonderlijk vandaag gesloten. Tjaa daar had je dan je vrije dag voor opgeofferd.
Dan de volgende dag maar proberen. Gelukkig wisten we woensdag precies hoe we moeten lopen en deden we er in totaal nog geen uur over, maar toen we aankwamen in het juiste gebouw, bleek het pas open te zijn vanaf half 2 en het was pas kwart over 10... Wat moet je dan..
Gelukkig was er een winkelcentrum , in totaal dus meer dan 1 uur rondgelopen en uiteindelijk neergestreken in de Mac, waar we wifi hadden, jeeeeej contact met het thuisfront :)
En toen werd het langzaamaan half twee. Heel rustig weer teruggelopen. Weer naar het juiste gebouw, juiste verdieping, aangegeven dat we ons graag wilde inschrijven voor de Franse les. "Aujourd'hui, il ya une réunion, revenez demain ou vendredi" kregen we te horen.. Heel fijn, nu waren we al twee dagen voor niks heen en weer gereisd. Aangezien we donderdag echt, nu voor het eerst, de hele dag college hadden, hebben we afgesproken op vrijdag terug te komen.

En vandaag.. zou het vandaag dan eindelijk lukken om ons in te schrijven, we hadden goede hoop maar durfde eigenlijk niet heel erg te hopen.. want ja we waren al 2 keer voor niets geweest.
Maar we kwamen om iets over 9 aan en werden meteen herkend, konden plaats nemen, formulieren invullen en tekenen en ten slotte betalen en toen was alles al geregeld. Daar stonden we dan een kwartier later weer buiten, hadden nog een lange reis voor de boeg om op school te komen, want dat lag aan de andere kant van Paris, maarwe hadden alle tijd want pas om half 2 begon ons college.
Uiteindelijk toch direct naar Antony gereisd, en daar ruim 2 uur lunchpauze gehad, waarna we het tweede college Psychologie hadden.

Al met al een hele drukke dag gehad dus. Het college Psychologie gaat mij opzich best goed af. Het merendeel hebben wij al geleerd in ons eerste jaar. Alleen het vragen beantwoorden is lastig omdat je erg naar woorden moet zoeken terwijl je in het Nederlands al lang je antwoord klaar hebt, maarja het is niet voor niets Frans he..

Vanavond wie is de mol en GTST terug gekeken, oui personnes ik loop lekker niks achter met Nederland, want kan hier alles terug kijken; love the internet :)

Morgen wordt voor mij een heel rustig dagje, zoals eerder aangegeven is het mijn schoonmaakdag, en verder lekker geen verplichtingen.
Zondag ga ik samen met Caroline shoppen in the outlet store Val d'europe, waar waarschijnlijk sale op sale is, dus wie weet scoren we leuke prijsjes :)

Ennnn daarna is het nog maar 5 nachtjes slapen voor mijn eerste bezoek komt, vriendinnetje Sofie :) En daarna duurt het niet lang meer of ik heb geen weekend meer vrij..

Bonne nuit, à bientôt et plein de bisous!

xxx

  • 25 Januari 2013 - 22:07

    Karin:

    Leuk weer om te lezen! geniet van je vrije weekend! Xxx

  • 26 Januari 2013 - 12:52

    Annet:

    Dat klinkt allemaal erg leuk Nouchka. Geniet ervan! Groetje de Wierengaatjes

  • 26 Januari 2013 - 13:07

    Saskia Ringenier:

    Hoi Nouchka,
    Ik hoorde van Anna dat je het zo ontzettend naar je zin hebt in La France! Goed om te horen! Uit nieuwsgierigheid ging ik eens even kijken of ik iets van je kon vinden en kwam je tegen op facebook waar ik de link naar je dagboek zag! Leuk om te lezen hoe het je vergaat, ben stiekem best jaloers :) Wil ook zo graag nog eens naar Parijs maar tot nu toe is het er nog niet van gekomen....
    Het ga je goed! Geniet ervan!

    Groetjes Saskia

  • 26 Januari 2013 - 15:41

    Demi Roelandse:

    Haha toen je zei over de Mona Lisa, ik ging stuk. Dat hij zo klein is joh. Maar je hebt deze week wel pech gehad zeg! Hopelijk gaat het volgende week beter.

  • 26 Januari 2013 - 16:10

    Petra:

    Fijn om te lezen dat jij het zo naar je zin hebt daar! Heerlijk!
    Veel plezier morgen in marne de la vallee

  • 26 Januari 2013 - 17:34

    Patricia:

    Hoi, allereerst bedankt voor je smsje.
    Fijn te horen dat het je goed afgaat met het verstaan van de lessen.....!!!!!!!
    Je heb heel wat kilometers al afgereisd zeg!
    Succes weer aankomende week en een leuke tijd als je vriendin komt.
    Groetjes.

  • 26 Januari 2013 - 17:49

    Sofie Van Lier:

    Lieve Nouchka,

    Je verslag komen er echt heel positief uit en dat kan je denk ik ook aan je reactie`s terug lezen.
    Je doet hele leuke dingen en je hebt ook wel echt pech met de leraressen die toevallig op vakantie zijn. :). Nog 6 nachtjes slapen en dan kom ik met de trein naar je toe & dan gaan we er een heel leuk weekend van maken en 2 weken later weer.

    Veel plezier morgen in marne de la vallee.
    Ik spreek je straks nog op skype, zodat je er toch nog een beetje bij bent bij mijn feestje.

    Liefs, Sofie

  • 28 Januari 2013 - 14:20

    Remke:

    Ha Nouchka,
    Leuk om je verslagen te lezen en wat fijn, dat je het naar je zin hebt en dat het goed met je gaat! Wel vervelend dat niet alles even soepel gaat, maar dat zal na tijdje ook wel wennen en verbeteren. Bedankt voor je lieve kaart. We waren blij verrast! Succes en plezier daar! Lieve groeten, Remke

  • 30 Januari 2013 - 14:00

    Opa En Oma.:

    Lieve Nouchka,

    Merci beaucoup voor je leuk geschreven mailtje. Natuurlijk is jouw onderkomen best piep-klein, maar voor die maanden wèl te overbruggen. En gelukkig heb jij een dak boven je hoofd en hoef je niet onder een brug te slapen, zoals de Clochards, hè? -------- O en O hebben weer genoten van jouw reisverslag en hebben er een aantal keren om moeten lachen. Zoals jij iets kunt beschrijven. Kostelijk, hoor. -------- Het is best een hele ruk zo´n 6 uur College met 1 1/2 uur pauze er tussen en dan allemaal in het Frans. Maar gelukkig was het géén onbekende stof voor jullie. -------- Ook een beetje raar eigenlijk, dat die lerares op vakantie was, zonder dat iemand er iets van af wist? Maar ja, het gebeurde toch maar. --------En slim, dat jullie voor die Franse cursus hebben ingeschreven, hoor. Zij het dan ook met véél vijven en zessen. -------------- Hoe was het shoppen in de Store Val d´Europe? Nog iets op de kop kunnen tikken soms? ------------ Verder véél plezier a.s. weekend, als Sofie er is. Heb je iets om naar uit te kunnen kijken. ----------- Houd je taai en liefs van Opa en Oma.

  • 04 Februari 2013 - 15:58

    Margreeth Van Meulen:

    Hallo Nouchka,

    Ik ben onverwachts thuis met een niersteen aanval. De pijn is behoorlijk maar ik ben niet ziek genoeg om op bed te gaan liggen. Dus ik dacht nu mooi tijd te hebben om jou verslagen eens te lezen. Wat heb je je kamer(tje) gezellig gemaakt zeg, kan me best voorstellen dat je dat nu je thuis noemt. Klein en knus. Erg leuk om zo je verhalen en je avonturen te lezen. Blijf je zeker volgen. Hoor van je moeder ook de verhalen tussen de regels door. Moed houden en het wordt vanzelf voorjaar, ook in Parijs! Groeten, Margreeth

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Parijs

Parijs

Recente Reisverslagen:

26 Mei 2013

Je suis à la maison

17 Mei 2013

La dernière visite

08 Mei 2013

Mes vancances

14 April 2013

Jours très agréables

28 Maart 2013

Presque Pâques
Nouchka

Actief sinds 21 Dec. 2012
Verslag gelezen: 264
Totaal aantal bezoekers 7974

Voorgaande reizen:

03 Januari 2013 - 31 Mei 2013

Parijs

Landen bezocht: