Jours fantastiques - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Nouchka Oenema - WaarBenJij.nu Jours fantastiques - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Nouchka Oenema - WaarBenJij.nu

Jours fantastiques

Door: nouchka oenema

Blijf op de hoogte en volg Nouchka

06 Maart 2013 | Frankrijk, Parijs

Vandaag weer een verhaaltje op 500 kilometer afstand voor jullie!

Om de tijd zo snel mogelijk te laten gaan, heb ik vorige week donderdag de IKEA opgezocht. Na een trein, een metro, weer een trein en een bus kwam ik dan eindelijk bij dit vertrouwde Zweedse gebouw aan.

De volgende dag was het dan eindelijk die ene dag, vrijdag 1 maart!
's Middags vroeg vertrokken naar Cergy om eventjes te zwemmen, waarna ik om 2 uur startte met Franse les. Ik heb die 6 uur nog noooooit zo vaak op mijn horloge gekeken. Maar gelukkig werd het dan toch 8 uur en mocht ik met de trein richting Gare du Nord. In de McDonald's heb ik mijn huiswerk gemaakt, en kon ik ook het laatste uur overleven. Om kwart over tien vertrokken naar de overkant van de straat en niet veel later kwam de Thalys uit Rotterdam aan :)
Wat was ik blij om Michael weer te zien!

Zaterdag hebben we er een lekker lui dagje van gemaakt. 's Avonds heebben we de Arc Triomph beklommen en de Champs Elysées afgelopen waarna we thuis nog lekker wat hebben gedronken.

Na het weerbericht voor de komende dagen te hebben bekeken besloten we om zondag de Eiffeltoren op te gaan. Een hele tijd hebben we in de rij gestaan, stonden we bijna vooraan, kwamen we er achter dat het de lift- pilaar was. En wij wilden graag met de trap omhoog, dus de rij weer uitgegaan en de volgende pilaar opgezocht. Bij de kassa netjes onze kaartje besteld om naar de bovenste etage te gaan. Met een tussentop op verdieping 1 en 2 zijn we in de rij voor de liften gaan staan. Het was puur toeval dat wij op onze kaartjes keken en zagen dat wij alleen maar kaartjes hadden voor de trappen. Tjaa daar stonden we dan, konden we niet eens verder omhoog. Na een bord te hebben gevolg om in een automaat kaartjes te kopen, bleek dat niet meer te bestaan. Dan maar weer terug naar de begane grond.
Hierna besloten we Napoleon te gaan bekijken. Zijn tombe ligt in Dôme des Invalides. Helaas hadden we nog meer pech die dag, want we kwamen net te laat om nog naar binnen te mogen.

Maandag zijn we met de Mona Lisa begonnen. Ook al heb ik haar nu al zo'n 4 keer gezien, nog steeds snap ik niet wat er zoo bijzonder is aan dat schilderij.. Na het Louvre wilde we nogmaals proberen de Eiffeltoren tot bovenin te gaan beklimmen. Daar aangekomen bleek het wel heeeeel druk te zijn, toch maar niet dus. Maar we hadden nog meer op ons lijstje staan, waaronder de Notre Dame. Als eerste wilde we de Notre Dame beklimmen, maar deze scheen al dicht te zijn. Toen maar proberen om de Archeologische Crypte onder de Notre Dame te bekijken, maaaar, juist deze was dus ook al dicht. Toen maar de laatste poging, de Notre Dame van de binnenkant bekijken. Deze was gelukkig wel open. Na de Notre Dame hebben de toren zonder kerk nog bekeken en zijn we uiteindelijk gestrand in de Pizzahut waar we een heerlijke pizza hebben gegeten.

Omdat we maandag zoveel pech hadden bij de Notre Dame, besloten we deze als eerst te bezoeken op dinsdag morgen. Voor de tweede keer liepen we langs het hek aan de zijkant van de kerk. Bij de ingang aangekomen om naar boven te gaan, bleek deze toch wel erg dicht te zitten. Wat ook wel kan kloppen, aangezien er een briefje op het bord hing dat ze de klokken moesten vervangen en de toegang dus gesloten was. Weer voor niets dus.. Maar het ondergrondse 'museum' was wel open. Nadat we een halfslissende Fransman niet begrijpen hebben we onze kaartjes bij de kassa gekocht en zijn we ons rondje begonnen. Er lagen vooral veel oude stenen die een deel van de oude stad vormden.
Op de kaart leek het maar een klein stukje lopen vanaf de Notre Dame naar de Eiffeltoren, waar ons volgende museum te vinden moest zijn. Uiteindelijk hebben we toch wel iets langer gelopen dan gedacht. Onderweg nog heel aardig aangesproken door twee politieagenten in hun wagen. Wij stonden namelijk heel nieuwsgierig te kijken naar hen toen zij twee vrouwen aanhielden en hun spullen aannamen. Er werd ons gezegd dat het bad people waren, uitkijken dus.
Aangezien al die zakkenrollers hier op elkaar lijken, haal je ze er nu wel makkelijk uit. De meeste doen net alsof je een ring hebt laten vallen die zij dan wel even voor je oprapen. Natuurlijk valt ie een meter voor je als je aan het lopen bent, uhu....

Maar een tijdje later kwamen we aan bij de Eiffeltoren. Op Trocodero moest het Maritiem museum zijn, waar wij een kijkje wilden nemen. Als snel gevonden, maar... misschien raad je het al.. op dinsdag was dit museum gesloten. Dan maar ergens een broodje scoren en voor de tweede keer op zoek naar Napoleon. En alsof deze wandelingen nog niet genoeg waren, zijn we na het bezoek aan Napoleon naar Jardin du Luxembourg gelopen. Hier hebben we heerlijk op een bankje gezeten( he Michael! (;. )

En toen was het alweer woensdag. De dag waar ik totaal niet naar uitgekeken heb, maar helaas houd je zoiets niet tegen!
Om de trein niet te missen, wat ik eigenlijk helemaal niet erg zou vinden, maar wat natuurlijk niet echt handig is, zijn we op tijd vertrokken naar Gare du Nord. Na nog eventjes samen te hebben gezeten was het toch echt tijd om afscheid te nemen. Vond ik toch wel eventjes moeilijk. Maar ik hoef maar 28 dagen te wachten tot ik mijn lieve vriendje weer een weekendje zie!

Nu nog lekker anderhalve week vakantie vieren, volgende week mijn moeder twee daagjes Parijs laten zien. Dus voorlopig heb ik alle tijd om de rest van de stad te bekijken.

Bisous x

• 06 Maart 2013 - 18:51

Karin:

Een goed begin van je vakantie en van de lente! xx

• 06 Maart 2013 - 21:14

Cora:

En wat hebben jullie een lekker weer gehad!
    Hier gaat het weer kouder worden tegen het weekend aan en ook regen Ik weet niet hoe het daar in Parijs gaat worden, maar geniet nog maar lekker van de zon.
    Groetjes vanuit Nwkerk.

• 07 Maart 2013 - 19:31

Andy:

jammer he dat als je het naar je zin hebt de tijd dubbel zo snel gaat, en als je wilt dat de tijd sneller gaat het lijkt alsof de klok vooruit kruipt :()
    leuk verhaal en zeker wel weer een paar versleten schoenen he?
    xx

• 10 Maart 2013 - 14:43

Opa En Oma.:

Chère Nouchka,

Encore une description de voyage longue avec aussi des photos : cést formidable, n´est-ce pas? ------- We hebben er weer van genoten, hoor. ---------- Héél fijn, dat Michael die dagen in de vakantie bij je was. En jullie hebben weer van alles gezien en bekeken, zo te lezen. Nà wat strubbelingen bij verschillende bâtiments, hebben jullie tòch samen een fijne tijd gehad, niet? Et naturellemant cést dommage, dat Michael weer naar huis terug moest. Mais enfin, aan alles komt een einde, mais il fait beau temps, wel? Nu weer uitkijken naar je moeder van de week, qui vient deux jours zo maar. Al met al, la
    vacance kan niet meer stuk, je pense. --------- Je hebt nu óók vlakbij een zaak van de Lidl ontdekt, schreef je. Kun je weer wat goedkoper jouw inkopen doen. --------- Nouchka, geniet er van als ta mère
    in Parijs is en liefs et XXX de tes grands-parents.