Sur la moitié - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Nouchka Oenema - WaarBenJij.nu Sur la moitié - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Nouchka Oenema - WaarBenJij.nu

Sur la moitié

Door: nouchka oenema

Blijf op de hoogte en volg Nouchka

17 Maart 2013 | Frankrijk, Parijs

Jaja ik zit vandaag precies op de helft.
11 weken zijn er voorbij en ik heb nog 11 weken in het vooruitzicht.

Vorige week vrijdag heb ik het winkelcentrum in Val d'europe opgezocht. Niet de outlet store, want dat was de vorige keer geen succes, maar gewoon het winkelcentrum. Ze hadden aardig wat winkels en ben dan ook wel goed geslaagd :).
Helaas kwam ik er 's avonds pas achter dat ik geen korting had gekregen terwijl er toch echt een rood kortingskaartje aan hing. De volgende dag dus maar terug naar de H&M, dit keer op La Défense, met de gedachten dat je in Nederland ook alles overal kan terugbrengen. Ik werd erg vriendelijk geholpen en bijna had ik mijn geld tot dat die man zag dat ik het niet in zijn winkel had gekocht. Tja toch maar weer terug dan naar Val d'europe. Maar uiteindelijk is het allemaal gelukt en hebben ze het netjes terugstort!
Met de trein ben ik doorgereden naar Saint- Germain en Laye, de hele andere kant op en een paar haltes van mijn kamer vandaan. Hier heb ik lekker rondgelopen in het stadje en later heerlijk op het gras in de zon gelegen. Die die zaterdag erg goed zijn best deed om het warm te maken :). Toen ik weer thuis kwam zag ik dat mijn ramen wel erg vies waren. Een goede poging gedaan deze schoon te maken, zodat ik weer normaal naar buiten kan kijken, is gedeeltelijk gelukt. Aangezien de ramen langs elkaar heen schuiven is het erg lastig om overal bij te komen. Maar ik kan weer naar buiten kijken.

Zo was het mooi weer en zo regende het.. Ja maandag dus, het stortregende. Maar daar moest ik toch even doorheen, aangezien ik wat boodschappen moest halen. Het goede voornemen om te gaan sporten die dag heb ik maar laten varen, aangezien ik niet zo veel zin had nog een keer door die regen te moeten.

Na zonneschijn komt regen en daarna.. jawel sneeuw.
Dinsdag dus. En dat in maart, bah! Ik wil lente :)
Maar ook al lag er kilometers aan sneeuw ik ben gewoon naar buiten gegaan met het plan een museum te bezoeken dat mij werd aangeraden door een docent op school. Daar aangekomen was het helaas dicht. Snel naar huis gegaan en lekker opgewarmd met een paar kopjes thee, want koud was het echt wel.
's Avonds gecontact met mijn moeder, die de volgende dag voor twee daagjes langs zou komen. Maar er werd allerlei negatief reisadvies gegeven voor de Thalys in verband met al die sneeuw, er lag nog geen 5 cm maar goed.. Dus het was afwachten.

Maar woensdagmorgen zat mijn moeder dan toch echt in de trein. Uiteindelijk maar 40 minuutjes vertraging gehad, dus viel erg mee met wat ze voorspelden, een uur tot anderhalf uur.
Alle spullen afgezet in mijn kamer waarna we de voettocht begonnen naar La Défense. Vanaf daar hebben we de metro genomen richting Palais Garnier - Opéra. Een Opéra gebouw wat opengesteld is voor publiek overdag en waar 's avonds voorstellingen gegeven worden. Een erg mooi, oud gebouw om te zien!
Onderweg waren we een bordje met toiletten tegengekomen. Het viel een beetje tegen om deze daadwerkelijk te kunnen vinden. Na nogmaals het hele gebouw doorgelopen te hebben, zijn we er uiteindelijk toch gekomen. En meestal als je deur op slot zit, proberen anderen niet of deze toch open is. Maar ja wel, Chinezen doen dat dus wel. Ze proberen het een stuk of 8 keer en gaan daarna tegen elkaar praten. Zodar je dan de deur uitkomt verontschuldigen ze zich en maken ze een grote buiging voor je, hè mam ;).
Omdat Napoleon altijd vanaf half 6 gaat slapen moesten we voor die tijd nog even langs gaan. De tweede keer binnen twee weken dat ik een bezoekje aan hem heb gebracht. Na Dôme des Invalides nog een snel rondje door Galerie Vivienne gelopen waarna het weer tijd was om te gaan eten. In een klein straatje vlakbij de Notre Dame lekker Mexicaans gegeten.
's Avonds nog even het Louvre bekeken met de """vele""" lichtjes, kopje warme chocolademelk gedronken in een cafeetje. En toen was het toch echt weer tijd om terug te gaan, want we waren helemaal gesloopt van het vele wandelen.

Donderdag ochtend 'snel' alle bagage in een kluis op Gare du Nord gestopt. Nouja het was de bedoeling dat dit snel zou gaan, maar dat ging toch even iets anders. Die automaat wilde namelijk geen bonnetje geven met de code, maar de kluis zat ook dicht.. Tja wat dan..
Gelukkig was er iemand die ons wilde helpen en met een code de kluis weer kon openen waarna we de bagage in een andere kluis konden doen en dan moesten we die man 's middags weer roepen om 'm te laten openen.
Wel een voordeel is dat we lekker 1 euro minder hebben betaald door die stomme automaat.

Na het bagage drama met de trein naar de Notre Dame gegaan. Want die moesten wij nog beklimmen. Daar aangekomen hing er voor mij een wel erg bekend briefje op het hek, er stonden alleen wat andere data bij. (foto's.) Dit bezoek staat dus voor de volgende keer weer op het lijstje. Door ons goede richtingsgevoel in één keer goed gelopen naar het Pantheon. Hier werden we geholpen door en wel heeel vriendelijke dame die vond dat ze de leukste dag van haar leven meemaakte met kaartjes verkopen..
Maar we waren binnen, in een alweer erg mooie gebouw. Beneden de slapende mensen nog begroet die in de Crypte lagen. Na het Pantheon zijn we naar Marais gegaan, onze laatste bezichting van die dag.
Aangezien het nu geen zaterdag was, moesten er wel mensen zijn dachten wij in die Joodse wijk. En dat was ook zo, het was een stuk drukker dan de vorige keer. Maar waarom het nou precies als hoogtepunt wordt aangegeven, geen idee.. want zou heel bijzonder vind ik die wijk toch niet.

Na de Joodse wijk was het weer tijd om naar het station te gaan. We hebben nog door straatjes gelopen en ons verbaasd over borden die dezelfde bestemming aangeven maar een compleet andere kant opwijzen. Waarna we maar weer gingen proberen de kluis open te krijgen op Gare du Nord. Gelukkig was diezelfde man aanwezig en hadden wij al vrij snel onze spullen. Om iets voor half 4 m'n moeder uitgezwaaid waarna ik weer terug ging naar mijn kamertje.

Omdat mijn laptop stuk gegaan was heb ik een laptop van Michael kunnen lenen, waar ik hem heel dankbaar voor ben, omdat ik anders gewoon zonder contact hier had gezeten. Maar ondanks dat ik een laptop had, kreeg ik maar geen internetverbinding. Ik zag de bui al hangen, want ook de wifi stond uit, dus dat zou betekenen dat ik ruim twee weken zonder internet zou zitten.. :(

Vrijdagochtend naar La Défense gegaan om alle internet berichten binnen te halen, want ja daar heb ik wel altijd wifi :)
's Middags gebeld met een of andere computernerd uit Nederland, waar mijn moeder naast stond om mijn laptop weg te brengen. Ze wilde mij op afstand helpen het inernet aan te krijgen. Maar helaas, alle opties die ze hadden, werkten niet.
En toen.. ineens.. als een wonder.. kwam het internet uit de lucht vallen, of ik kon de lucht weer in.. of nouja in iedergeval het internet deed het ineens.
JEEEEJ dat betekent dat ik gewoon kan blijven contacten met iedereen uit Nederland, wat een opluchting!!!
Maar nadat alles het weer deed, moest ik het ook weer allemaal afsluiten want ik moest mijn trein halen om op tijd bij Frans te zijn.
Helaas viel de tweede les uit, waardoor we twee uur moesten wachten. In die tijd samen met een Oekraïens meisje boodschappen gedaan. Ze hoefde maar te zwaaien met pappies creditcard of haar boodschappen waren betaald, ja want ze werkte hier niet dus anders kon ze het niet betalen gaf ze als antwoord. Nou okee, moet kunnen..
Hierna snel alles weggebracht naar haar kamer, die toch wel een klein beetje heel veel mooier is dan die van mij. Met een veel grotere badkamer en een eigen keukentje. Daarna snel de laatste twee uur les waarna het er al weer opzat.

Gisteren heb ik een lekker rustig dagje gehad. 's Ochtends boodschappen gedaan, wat ik hopelijk nooit meer hoef te doen op een zaterdag. Wat een chaos. Winkelwagentjes op, mandjes niet meer te vinden, te veel mensen in de winkel, lange rijen voor de kassa's en dan ook nog eens mensen die zo veel boodschappen hebben dat het uren duurt voordat alles ingepakt is en ze gaan betalen. Maar na dat avontuur ook wer te hebben overleefd was mijn koelkast weer gevuld en kon de grote schoonmaak beginnen. Want waar toch al dat stof vandaag komt, geen idee, maar dat ik het vervelend vind is wel zeker!

En toen brak de laatste dag van mijn vakantie alweer aan.
Vanmorgen naar Château Vincennes geweest. Vlakbij was een bos waar ik nog even doorheen heb gewandeld en verder lekker rondgelopen door het stadje waar ook nog eens een heel gezellig marktje was. Een prima dagje dus zo :)

Nu dit verslag maar eens afronden, huiswerk voor morgen bij elkaar zoeken en genieten van het laatste vakantieavondje. Want ja, morgen begint de school weer. Maar nog maar 6 weekjes en dan heb ik alweer meivakantie, waarin het waarschijnlijk (hoop ik) nog veel mooier weer is dan dat het nu is geweest.


Paps, Mams en Es tot over 13 dagen.
Michael tot over 18 dagen.
Sofie en Nick tot over 26 dagen.
:)

xx


Owja, foto's volgen nog. (waarschijnlijk over twee weken pas (;. )

  • 17 Maart 2013 - 15:49

    Patricia:

    Hoi, ja dat gaat toch wel snel he alweer op de helft van je verblijf in parijs.
    Je legt aardig wat kilometers af steeds, met het niet door gaan van sommige lessen, niet open zijn van openbaren gebouwen en als je visite hebt.........!!!!!!!!
    Je verslag was weer erg leuk om te lezen.
    Ik ga het uitprinten voor oma dan is zij ook weer op de hoogte.
    Lieve groetjes.XXXXX

  • 17 Maart 2013 - 19:30

    Karin:

    Leuk verslag weer, meiske. Ik zat in m'n eentje te gniffelen om de chinezen bij de toiletten en de chagrijnige dame bij de kassa, terwijl de rest me aan zit te kijken van "nou ja, is dat nou zo grappig", maar daar moet je bij geweest zijn waarschijnlijk ;)

  • 19 Maart 2013 - 13:46

    Cora:

    Jeetje,het is dat jij nu vermeld dat je al op de helft bent maar wat gaan de weken toch snel. Jij zal het iets anders ervaren en Michael ervaart het weer heeeel anders. Ik lees met veel plezier je verslagen, maar heb je aan die 5 maanden wel genoeg? Volgens mij kan jij je prima vermaken daar in Parijs. Geniet van alles wat je doet en tot later. Groetjes x

  • 20 Maart 2013 - 13:45

    Opa En Oma.:

    Chère Nochka,

    Encore un longue aventure de voyage : cést très formidable. We hebben er weer van genoten, hoor. Inmiddels heb je al héél wat voetstappen afgelegd door Parijs heen. Misschien óók al een paar schoenen versleten? Je zou een goede beurt maken als gidse bij een Nederlands gezelschap, niet? Maar alle gekheid op een stokje, je bent een kleindochter, die er op uit trekt en al ontzettend véél van Parijs hebt gezien. Is natuurlijk óók goed voor je Frans, hè? --------- Gaan die buitenlanders op College en op Franse les, óók allemaal dingen bekijken? Ben benieuwd eigenlijk. ------------ Inderdaad zoals jij schrijft, ben je nu op de helft aangekomen en begin je een beetje met aftellen. ---------- Fijn, dat de laptop van Michael nu weer werkt,
    want je zit anders ontzettend te tobben en je kan óók met niemand meer mailen, wel? En dan straks óók je eigen gerepareerde en vertrouwde laptop weer terug, niet? ---------- Inmiddels al weer 3 dagen naar
    College geweest en maar hopen, dat er niet te veel lessen zullen uitvallen, zonder dat je het weet van te voren.
    Lieve schat, houd je taai en een knuf van Opa en Oma.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Parijs

Parijs

Recente Reisverslagen:

26 Mei 2013

Je suis à la maison

17 Mei 2013

La dernière visite

08 Mei 2013

Mes vancances

14 April 2013

Jours très agréables

28 Maart 2013

Presque Pâques
Nouchka

Actief sinds 21 Dec. 2012
Verslag gelezen: 154
Totaal aantal bezoekers 7982

Voorgaande reizen:

03 Januari 2013 - 31 Mei 2013

Parijs

Landen bezocht: